Radomír Mikeska

Koalice se dohodla na kurzarbeitu

21. 10. 2014 12:50:00
„Myslím si, že dnešní jednání koaliční rady otevřelo cestu k finální dohodě na podobě kurzarbeitu,“ řekl novinářům po schůzce premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD).

Čumím na tuto větu, a přestože jsem dočetl tu zprávu až do konce, jsem zmaten.

Vkládám do vyhledávače slova koaliční rada: Odkazů je spousta, jakých hrdinských činů se dopustila, ale nikde žádná definice; co to je, kdo to je.

Přemýšlím, co to je otevření cesty k finální dohodě; zatímco v nadpisu je napsáno Koalice se dohodla, v textu je napsáno jednání koaliční rady otevřelo cestu k dohodě.

Ale tohle jsem původně ani psát nechtěl, ostatně je-li člověk čtenářem zpráv a komentářů z politiky, musí být trochu otrlý a nepozastavovat se nad každou větou.

Co mě fascinuje, je ten kurzarbeit. Toto germánské slovo by mě nepřekvapilo v sto let staré literatuře („Tak nám zavedli tu Kurzarbeit, paní Müllerová“, volá Švejk od četby novin Prag Heute) nebo ve filmu z doby protektorátu („Die Gefangenen arbeiten zu kurz!“, křičí essesák s podlouhlým ksichtem pod velkou čepicí, švihaje přitom výhružně bičíkem.

Hmm, tak ta koaliční rada je tedy něco, co otvírá cesty k dohodám a chodí tam je ten, kdo mluví německy?

Co asi říkají naši evropští soukmenovci:

Rakušan: Wir haben immer gesagt, daβ das Auflősen Österreichs ein Fehler war, zum Teufel mit dem Masaryk.

Němec: Ja, der Krieg ist noch nicht beendet, es kommt noch unsere Zeit!

(Nebudu to překládat, pan premiér si taky myslí, že každý správný Čech je poloviční Němec.)

Putin: Charošije rebjata, oni znajut, što ja gavarim po německi.

(Pardon, z ruštiny jsem maturoval jen za dvě.)

No ale hlavně, chlapci a děvčata, nezapomeňte: ARBEIT, DIE MACHT FREI.

Autor: Radomír Mikeska | karma: 9.95 | přečteno: 441 ×
Poslední články autora